تفاوت الکل صنعتی با الکل طبی چیست؟

خلاصه

الکل طبی و الکل صنعتی که به عنوان الکل دناتوره نیز شناخته می شود، دو نوع متمایز الکل هستند که اهداف متفاوتی دارند. در اینجا تفاوت های اصلی بین این دو وجود دارد:

۱۴۰۲ شنبه ۳ تير
1521بازدید
شرکت انرژی سازان فراقاره

الکل یکی از مواد شیمیایی است که در صنایع و پزشکی کاربرد‌های مختلفی دارد. اما آیا می‌دانید که الکل‌های مختلفی وجود دارند که از نظر خواص، ساختار، تولید و اثرات بر روی بدن تفاوت‌های قابل توجهی دارند؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت الکل طبی و الکل صنعتی بپردازیم و نشان دهیم که چرا نباید این دو نوع الکل را با هم اشتباه کنیم.

 

الکل طبی

الکل طبی یا اتانول، الکلی است که به عنوان یک حلال، ضدعفونی‌کننده، الکل خوراکی و سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این الکل با فرمول شیمیایی C2H5OH نشان داده می‌شود و در حقیقت گروه هیدروکسیل (OH) را به گروه اتان (C2H5) متصل می‌کند. الکل طبی با فرآیند‌های تخمیر و تقطیر از مواد اولیه گیاهی و قندی تولید می‌شود و خلوص آن بستگی به درجه تقطیر دارد. الکل طبی با خلوص ۹۶ درصد به بالا به عنوان الکل سفید شناخته می‌شود و برای ضدعفونی کردن سطوح و پوست مناسب است.

الکل طبی با خلوص پایین‌تر هم به عنوان نوشیدنی‌های الکلی مثل شراب، آب‌جو، وودکا و... مصرف می‌شود. الکل طبی در دز‌های پایین اثرات سرخوشی‌آور، ضد درد، ضد اضطراب و ضد خستگی دارد. اما در دز‌های بالاتر ممکن است باعث سرگیجه، تهوع، استفراغ، کاهش هوشیاری، کم‌خونی، کبد چرب، سرطان و حتی مرگ شود.

 

الکل طبی

 

کاربرد الکل طبی

برخی از کاربرد‌های الکل طبی عبارتند از:

• ضدعفونی کردن دست ها، پوست، تجهیزات پزشکی و سطوح

• حلال بسیاری از مواد شیمیایی

• سوخت برای خودروها، هواپیماها و دستگاه ‌های حرارتی

• ماده اولیه در تولید بسیاری از داروها، عطرها، رنگ ها و رزین ها

• گندزدایس برای حذف ترکیب‌های نامطبوع

 

الکل صنعتی

الکل صنعتی یا متانول، الکل دیگری است که با فرمول شیمیای CH3OH نشان داده می‌شود و در حقیقت گروه هیدروکسیل (OH) را به گروه متان (CH4) متصل می‌کند. این الکل با فرآیند‌های شیمیایی از گاز طبیعی، زغال سنگ، چوب و... تولید می‌شود و خلوص آن بستگی به روش تولید دارد.

الکل صنعتی به عنوان چسب، رزین، حلال، سوخت و... کاربرد‌های صنعتی دارد و در پزشکی استفاده نمی‌شود. الکل صنعتی بسیار سمی است و مصرف آن ممکن است باعث کور شدن، اختلالات عصبی، کم خون شدن، اسیدوز، کما و حتی مرگ شود.

 

الکل صنعتی

 

کاربرد الکل صنعتی

برخی از کاربرد‌های الکل صنعتی عبارتند از:

• ضدعفونی کردن محیط

• سوخت چراغ‌های الکلی و آزمایشگاهی، مشتعل کننده زغال، چوب و سایر موارد

• حلال چربی‌ها و جرم‌گیری قطعات، ابزار و لوازم الکترونیکی، کامپیوتر و ماشین آلات

• تولید ضد یخ

• تولید رزین، رنگ، عطر و دارو

• تولید ژل آتشزا-متیل استات-MTBE -فرمالدهید

 

تشخیص متانول و اتانول

این دو نوع الکل دارای تفاوت‌هایی در ساختار، خواص، کاربرد و روش تولید هستند که می‌توانید در این ادامه‌ی مقاله بیش‌تر بخوانید. برای تشخیص این دو الکل از یک‌دیگر، راه‌های مختلفی وجود دارد که به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

 

• بوییدن:

متانول بوی تند و تیزی ندارد که مشام را اذیت نمی کند، در حالی که اتانول بوی سنگین و سوزانند‌ه‌ای دارد.

• سوزاندن:

متانول هنگام سوختن شعله زرد تا آبی رنگ ایجاد می‌کند، در حالی که اتانول شعله سفید روشن دارد.

• استفاده از سدیم دی کرومات:

این ماده با اتانول واکنش داده و رنگ زرد را به رنگ سبز تغییر می‌دهد، در حالی که با متانول هیچ واکنش نشان نمیدهد.

 

فرمول الکل صنعتی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد الکل صنعتی یا متانول یک نوع الکل است که با فرمول شیمیایی CH3OH نشان داده می‌شود و در حقیقت گروه هیدروکسیل (OH) را به گروه متان (CH4) متصل می‌کند.

 

فرمول الکل صنعتی

 

فرمول الکل طبی

در ابتدای همین مطلب هم اشارع شد که الکل طبی یا اتانول نوعی الکل است که با فرمول شیمیایی C2H5OH نشان داده می‌شود و در حقیقت گروه هیدروکسیل (OH) را به گروه اتان (C2H5) متصل می‌کند.

 

ساخت الکل

الکل یک ترکیب شیمیایی است که دارای گروه هیدروکسیل متصل به یک کربن آلکیل است. الکل ها را می‌توان به روش‌های مختلفی تولید کرد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

تخمیر: این روش برای تولید اتانول یا الکل طبی استفاده می‌شود. در این روش، قندها و نشاسته‌های موجود در مواد اولیه‌ی گیاهی مانند ذرت، گندم، سیب و... توسط مخمر‌های قارچی به اتانول و دیاکسید کربن تبدیل می‌شوند. اتانول حاصل پس از فرآیند‌های فیلتراسیون و تقطیر خالص سازی می‌شود.

هیدراتاسیون: این روش برای تولید اتانول صنعتی یا الکل صنعتی استفاده می‌شود. در این روش، اتن با استفاده از بخار آب و در حضور کاتالیست‌‌های فلزی به اتانول تبدیل می‌شود..

تغییر شیمیایی: این روش برای تولید متانول یا الکل چوب استفاده می‌شود. در این روش، منوکسید کربن و هیدروژن با استفاده از کاتالیست‌های فلزات سنگین به متانول تبدیل می‌شوند.

 

طرز تهیه الکل صنعتی

الکل صنعتی از چی درست میشه ؟ این الکل با فرآیند‌های شیمیایی از گاز طبیعی، زغال سنگ، چوب و... تولید می شود و خلوص آن بستگی به روش تولید دارد. برای تولید الکل صنعتی چندین روش وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تغییر شیمیایی: در این روش، منوکسید کربن و هیدروژن با استفاده از کاتالیست‌های فلزات سنگین به متانول تبدیل می‌شوند. این روش در صنایع بزرگ و با فشار بالا اجرا می‌شود.

تقطیر خشک: در این روش، چوب خشک و خاکستر را با هم قاطی کرده و در دمای بالای ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند. در این دما، چوب تجزیه شده و گاز‌های مختلف از جمله متانول تولید می‌شوند. این گازها را با استفاده از لوله‌های خنک کننده جمع‌آوری کرده و با فرآیند‌های جداسازی، متانول را از سایر گازها جدا می‌کنند.

هیدراتاسیون: در این روش، اتن با استفاده از بخار آب و در حضور کاتالیست‌‌های فلزی به اتانول تبدیل می‌شود. سپس با استفاده از فرآیند‌های شکافت شیمیایی، اتانول را به متانول تبدیل می‌کنند.

الکل پزشکی و الکل صنعتی که به عنوان الکل دناتوره (افزودن تلخ کننده)نیز شناخته می شود، دو نوع متمایز الکل هستند که اهداف متفاوتی دارند. در اینجا تفاوت های اصلی بین این دو وجود دارد:

 

ترکیب الکل طبی:

الکل پزشکی، همچنین به عنوان دارویی یا اتانول شناخته می شود، الکل اتیلیک است که برای مصرف یا اهداف پزشکی ساخته می شود. معمولاً از طریق تخمیر قندها از منابع طبیعی مانند غلات، میوه‌ها یا سبزیجات تولید می‌شود. الکل پزشکی بسیار خالص است و حاوی غلظت بالایی از اتانول است که معمولاً حدود 95٪ تا 99.9٪ خالص است.

از سوی دیگر، الکل صنعتی اتانولی است که دناتوره یا تغییر یافته است تا برای مصرف نامناسب باشد. دناتوره کردن شامل افزودن موادی به الکل است تا آن را سمی یا مزه ناخوشایند کند تا از مصرف انسان جلوگیری شود. این مواد می توانند شامل متانول، ایزوپروپیل الکل یا ترکیبات شیمیایی مختلف باشند. فرآیند دناتوره سازی برای اجتناب از پرداخت مالیات غیر مستقیم بر الکلی که برای مصرف در نظر گرفته نشده است انجام می شود.

الکل صنعتی

 

کاربرد الکل طبی:

الکل پزشکی در درجه اول در محیط های مراقبت های بهداشتی برای ضدعفونی، استریل کردن و به عنوان حلال در تولید داروها، تنتورها و سایر محصولات دارویی استفاده می شود. معمولاً به عنوان یک ضد عفونی کننده موضعی برای تمیز کردن زخم ها، به عنوان یک ضد عفونی کننده برای ابزار پزشکی و به عنوان پایه ای برای داروهایی که به الکل به عنوان حلال نیاز دارند، استفاده می شود.

الکل صنعتی، به عنوان الکل دناتوره شده، برای مقاصد غیر مصرفی مانند تولید صنعتی، محصولات پاک کننده، سوخت، حلال ها و به عنوان یک عنصر در فرآیندهای مختلف صنعتی استفاده می شود. اغلب به عنوان حلال برای رنگ ها، جوهرها و لاک ها، به عنوان سوخت برای مشعل های الکلی و به عنوان یک عامل تمیز کننده در صنایع استفاده می شود.

 

مقررات الکل طبی:

الکل پزشکی مشمول مقررات سختگیرانه و استانداردهای کنترل کیفیت است تا اطمینان حاصل شود که برای استفاده انسان ایمن است. باید الزامات خلوص خاصی را برآورده کند و اغلب تحت آزمایش و پروتکل های تضمین کیفیت قرار می گیرد. در مقابل، الکل صنعتی تابع مقررات مربوط به شکل دناتوره شده آن است، مانند افزودن مواد دناتوره کننده برای نامناسب ساختن آن برای مصرف.

 

مقررات الکل طبی

 

در دسترس بودن الکل طبی:

الکل طبی معمولاً در داروخانه ها و فروشگاه های لوازم پزشکی موجود است و ممکن است بسته به مقررات محلی نیاز به نسخه داشته باشد یا بدون نسخه به فروش برسد. الکل صنعتی، به عنوان الکل دناتوره شده، بیشتر در فروشگاه های سخت افزار، فروشگاه های عرضه کننده صنعتی یا تامین کنندگان مواد شیمیایی یافت می شود.

 

توجه به این نکته ضروری است که در حالی که الکل پزشکی برای مصرف یا استفاده پزشکی در نظر گرفته شده است، به دلیل غلظت بالای اتانول که می تواند سمی باشد، هرگز نباید به عنوان نوشیدنی بدون رقیق سازی مناسب یا نظارت پزشکی مصرف شود.

- قدرت ضدعفونی کنندگی متانول یا همان الکل صنعتی نسبت به اتانول کمتر است. .

لطفا توجه کنید که متاسفانه برخی افراد سودجو با اضافه کردن وایتکس به متانول، رنگ آن را سفید می‌کنند و آن را به جای اتانول می‌فروشند. این موضوع بسیار خطرناک است. بنابراین حتما اتانول یا الکل سفید را از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید یا از دیگر مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.

 

 

تفاوت اتانول و متانول

قیمت عمده الکل صنعتی

جهت اطلاع از قیمت الکل صنعتی، قیمت ژل آتش زا با شرکت فراقاره تماس بگیرید.

تفاوت الکل صنعتی با الکل طبی چیست؟

نوری

نظرات کاربران

افزودن نظر بروز رسانی